Kawah Ijen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu Kawah Ijen - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu

Kawah Ijen

Door: Talitha

Blijf op de hoogte en volg Talitha

08 Mei 2012 | Indonesië, Ubud

Iets later dan gepland, maar ja: er moet ook gerelaxed worden :-) Kawah Ijen dus! Met een nieuwe groep vertrok ik in een busje naar Kawah Ijen. Grappig hoe je mensen die je niet kent en eigenlijk maar een paar dagen mee opgetrokken hebt, al kan gaan missen. Want dat deed ik. In de nieuwe groep waren 6 van de 10 franstalig en dus kletsen ze steeds frans. Ik wilde daar niet echt tussen komen. In het begin miste ik het meisje uit singapore en Roman en Claus wel erg. Maar zoals altijd komt het vanzelf weer goed! Ik kreeg al snel aanspraak metceen superlief mannetje uit Thailand die engels had geleers via internet en dat kon hij hartstikke goed. Hij had al heel veel gereisd en hele leuke verhalen. Het hotel waar we overnachten was wat shabby, ze wilde me extra laten betalen voor een kamer alleen terwijl ik dat al had gedaan en de tourguide wilde me wel een gratis massage geven.... Huhuh, dus ik de deur op slot en lekker vroeg slapen! s Nachts weer "vrolijk" op en in een hobbeldebobbelbus door de jungle, tussen bananenbomen, palmbomen en koffieplantages naar het punt waar we werden ge dropt voor een pittige hike van 1,5u tegen een steile helling. Het was een zware hike maar met prachtige uitzichten en uiteindelijk de beloning: vulkaankrater Kawah Ijen! Echt een sprookje, supermooi met een turquoise meer. De vulkaan is actief dus constant rook en als de rook optrok zag je het geweldige meer van 3km omtrek. Gave foto's gemaakt en leuke gesprekken gehad, o.a. met een jongen uit India. De lucht is wel vreselijk: zwavel wat stinkt naar rotte eieren. Wat ik vantevoren niet verteld had, is dat het een actieve vulkaan is, categorie 3... Er zijn 5 categorien waarvan 1 een slapende vulkaan is en 5 een lavaspuwende. Van alle vulkanen in Indonesie zijn de meeste categorie 1 of 2, maar 3 zijn categorie 3 waarvan Kawah Ijen dus 1 was. Hij is sinds maart gesloten door de regering voor bezoekers en sinds een paar weken ook voor de werklui die daar sulfiet winnen. Maar op een of andere manier mochten we na wat aandringen toch een kijkje nemen, jeuj! Toen weer de wandeling terug en richting de ferry naar bali. Daar werd ik in een gewone indonesische overvolle warme vieze bus gestopt op de ferry. Na een vreselijk benauwde en veel te lange busrit kwam ik 4,5u later aan in Ubud. Daar stonden Renske en Sara me op te wachten. Het guesthouse Gusti's garden is een klein paradijsje in het (na Java) toeristische Ubud. Van een klein straatje loop je door goud met rood versierde deuren en stap je een rustige tropische tuin in met zwembad. Renske had bloemetjes op mijn bed gelegd, superlief! Grappig hoe je elkaar niet kent (hebben elkaar op schiphol gezien toen Renske naar bali ging en ik naar java) maar het toch voelt alsof een vriendin op je wacht. De kamer is heerlijk met een balkon die uitkijkt op de tuin en een buitenbadkamer. De twee dagen hier heb ik vooral heerlijk relaxed en genoten met Renske en Sara. Wandeling door de rijstvelden, zonsondergang bij de tempel in zee tanah lot, op brommertjes naar graftombes en heerlijk (!) eten bij de vele hippe restaurantjes. Morgen met Renske richting de kust: Amed waar het prachtig snorkelen moet zijn. Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties, echt super!

  • 08 Mei 2012 - 15:48

    Papa:

    De ervaringen worden steeds spectaculairder, leuk hoor en dan al dat lekkere eten.
    Ook geweldig zoals je het "getroffen" hebt met Renske en Sara.
    Snorkel ze.

  • 08 Mei 2012 - 15:54

    Bertine:

    Ha meis,
    wat super allemaal zeg! lekker doorgaan met genieten.
    Veel liefs Bertine

  • 08 Mei 2012 - 16:44

    Elkepelke:

    Grappig hoor, dat je zo hun weer tegen komt echt super cool. Voel je je toch niet zo alleen.
    Xxxx

  • 08 Mei 2012 - 20:03

    Yvon:

    Overal kom je leuke/ aardige / lieve mensen tegen! Vlg. mij komt dat gewoon door jouw open blik!!! Superfijn dat je zoveel ziet en geniet. Geef je binnenkort een presentatie over Indonesië??
    Lijkt me geweldig.

  • 08 Mei 2012 - 21:43

    Masja:

    weet niet of je al een bungalow hebt in Amed, maar ik heb er velen bekeken en vond dit een bijzonder plekje.. (openschuifbare wand in de slaapkamer, en een daybed buiten op je eigen terrasje - dat direct aan en met uitzicht op zee)

    Meditasi Bungalows (in Aas, Amed)

  • 08 Mei 2012 - 22:58

    Wimke:

    Sjonge jonge het kan maar niet opTalitha met de vele uitstapjes.
    Ik dacht dat backpacking een echte doorloopwandeling was met je zware rugtas hahaha.
    Daar heb ik me dus lelijk in vergist sappernaatje of verdulleme, ja zou ik het ok lang zat uithouwe !! En zo gemakkelijk vrienden maken is een feessie op zich hahaha.
    Ik heb mee Gerr alwir hil wa tropisch hardhouten delen gesloopt van de fietsenstalling bij het MSD slooppand.
    We hebben samen al beslist da we dur hooikisten van gon maken en Ies zal je lekker spijkervrij maken, dan hit ti ok wa nuttig werk hahaha. O ik ben vergete te vertellen da ok ik in het zitstoeltje heb gezete in die kraan en da vond ik fantastisch, hog in die wolke mooie foto's geschoten van het NME en de vloerplaatjes van alle stallekes en dienstengebouw, kinderbeoerderie, ut varkenskot vur Elsje van Elzenhoek en de vollieres.
    Ok de broeddende zwaan op 7 eier, het wordt al mar moier, elke week voortuitgang te zien. Volgens da ik heb begrepe gon de alle weides nog deze week inzaaien en met wa regen
    zie je zo het graszaad uitkome en wordt het zo grun as gras , mooi he.
    Ok mee ut jonge vosje in de rioolput op Cumberland kunt ut wir goad, via de dierenpolizei is hi gevangen en noar een vosopvang gebrocht.
    N ou dit was mij verhaaltje weer, ik wens je het beste toe mee je reis en tot de volgende keer mar weer.
    groetjes en vaar wel boss.
    van Willem Tell HiHaHo !!

  • 09 Mei 2012 - 07:21

    Jojo:

    heej taltiha,

    klinkt weer super gaaf allemaal!

    Liefs jojo

  • 09 Mei 2012 - 21:37

    Iloscho:

    Dit word een vakantie om nooit te vergeten volgens mij. Je doet en ziet vele mooie en interessante dingen! Leuk om zo mee te lezen. Nog veel plezier!

  • 10 Mei 2012 - 11:12

    Sabrina:

    Ha Taliet!!

    Wouwie, dit is echt heel leuk om te lezen..geeft inderdaad ook hier n klein beetje n vakantiegevoel tussen alle regendruppels door! Je maakt wat mee.. Stoer die vulkaan, het (openbaar) vervoer en de spontane contacten!!
    Op naar het volgende avontuur... We wachten alweer vol smart op je volgende udate!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Talitha

Actief sinds 29 Aug. 2006
Verslag gelezen: 624
Totaal aantal bezoekers 65578

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 15 Mei 2015

Singapore en Indonesie 2015

24 April 2014 - 23 Mei 2014

Singapore, sumatra en Bali

14 April 2013 - 09 Mei 2013

Op avontuur in Maleisië!

26 April 2012 - 24 Mei 2012

Indonesie, here I come!

16 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: