Kleurrijke pagodes&ijs met bonen igeweldig Penang! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu Kleurrijke pagodes&ijs met bonen igeweldig Penang! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu

Kleurrijke pagodes&ijs met bonen igeweldig Penang!

Blijf op de hoogte en volg Talitha

26 April 2013 | Maleisië, George Town

Inmiddels zijn er alweer 3 heerlijke dagen Penang voorbij. Dagen waarop we zoveel hebben gezien en gedaan dat ik s avonds te moe was om nog te schrijven (ben tenslotte op vakantie ;-)) Na een heerlijke nacht in mijn superluxe hostel met een bed, nog lekkerder dan thuis... kwam Daniela om een uurtje of 10 langs om samen Penang te ontdekken! Penang is echt een geweldige stad: Aziatisch, (en dus) chaotisch, levendig, overal eetstandjes op straat (hawkerstalls) met de lekkerste gerechten voor ongeveer €1, koloniale gebouwen, nauwe straten, drukke marktjes en allerlei verschillende culturen in 1 stadje: Chinees, Indiaas, Maleis, Indonedisch enz. Met elk ook hun eigen geloof en bijbehorende tempels. Wat resulteert in allerlei kleurrijke tempels, pagodes, gebedshuizen door de hele stad en gewoon in kleine straatjes tussen de huizen in. En dan heb je nog Chinatown met allerlei Chinese winkeltjes en eetstalletjes en Little India waar je je in New Dehli waant en de Bollywood-muziek door de straten galmt. Je kijkt je ogen uit.
Ik voel me erg thuis in Penang, het herinnert aan Indonesie. Maar goed, Daniela en ik gaan op pad , net zoals de locals: met de bus! Eerst het busstation vinden in een flinke hitte, dan wachten (zo'n 20 minuten blijft de aankomsttijd over 11 min) en uiteindelijk zijn we on tour. Alles in Maleisië is goed geregeld en (voor Aziatische begrippen) erg netjes. Zo ook de bus, zelfs incl airco: heerlijk! We rijden door de verschillende wijken van Georgetown en koloniale gebouwen, krotten en luxe malls wisselen zich af. We komen na een half uurtje aan bij de Botanical gardens, even rondlopen, foto's maken, bijna aangevallen door apen die daar niet zo van gediend waren en een apart gesprek met 2 aangeschoten mannen bij een waterval (maar goed dat we samen waren). Daniela heeft dragonfruit mee: een vrucht die er niet alleen prachtig roze uitziet maar ook heerlijk smaakt (mix van kiwi en sinaasappel en aardbei). We voelen ons redelijk sportief dus we besluiten daarna nog de Indiase waterfall hilltop tempel te beklimmen. Nou dat hebben we geweten! 450 trappen bij zo'n 40C, leek onderaan nog wel een goed idee.. Halverwege iets minder. Maar we zetten door en bereiken uiteindelijk de top. En dat is!.....niet eens zo heel spectaculair haha. Wel zijn ze net alles aan get opbouwen voor een groot hindu-festival de volgende dag en krijgen we alvast een muzikaal voorproefje. Naar beneden gaat een stukje makkelijker alleen laat de bus nu een uur en 15 minuten op zich wachten! We nemen een lekkere fruitsmoothie ondertussen maar na een uurtje in de hitte willen we toch wel graag naar huis. Gelukkig komt er een supervriendelijke vader langs die net zijn 2 zoontjes van school had gehaald en ons op de heenweg al had zien zitten. Hij opent zijn raampje en vraagt of hij ons misschien af kan zetten op een plek waar meer bussen komen. Superblij met deze lieve man stappen we in (samen net een Duitser die ook al even zat te wachten). Hij vertelt honderduit over de aankomende verkiezingen en uiteindelijk rijdt hij zelfs een enorm stuk om om ons voor ons hostel af te zetten! Sowieso zijn de meeste mensen in Maleisië heel erg aardig en behulpzaam. Op aanraden van de mensen van het hostel eten we bij een beroemd eetstalletje. Helaas vonden wij het niet zo'n succes (te heet, te duur en Daniela had een insectje in de rijst die er niet thuishoorde). Met maar een paar happen achter de kiezen en een glas rozenwater hadden we nog steeds honger. Een bagel was wel heel verleidelijk dus wij heel erg ongeintegreerd naar het bakkertje waar we heerlijk van een verse warme bagel hebben genoten. Daniela ging daarna terug naar haar hotel terwijl ik nog even naar Little India ben gelopen om een leuke schaal te zoeken die ik eerder had gezien. Met wat handen en voeten werk is het uiteindelijk bij een achteraf winkeltje gelukt! De volgende dag gingen we weer gezellig samen op pad en dit keer naar de Kek lok si tempel: een enorm kleurrijk complex met allerlei verschillende tempels, pagodes en een enorm bronzen beeld van 30m hoog. Ook zijn we als echte toeristen met een treintje Penanghill op geweest, waar je een prachtig uitzicht hebt over het eiland. Dit was tevens een dag van de culinaire hoogstandjes. S ochtends zaten we al aan de Cendol en; typische maleische lekkernijen/ toetjes gemaakt van ijs, kokosmelk, bonen, maïs en ondefinieerbare knalgroene en zwarte sliertjes. Het was niet fantastisch zullen we maar zeggen... Maar we hebben het geprobeerd. Later op de dag nog genoten van de traditionele char kaoy keow (noodlegerecht met garnalen, ui, sojasaus en Chinese worst wat we tot grote hilariteit van iedereen daar probeerden met stokjes; er zijn wel 3 mensen aan te pas gekomen om het ons uit te leggen en uiteindelijk brachten ze maar twee lepels haha) en een wan ton mee. De bagel met zalm en een latte hebben we voor toetje bewaard ;-)
Penang staat bekend om haar geweldige eten, zelfs uit Singapore komen ze naar penang voor een "food-pilgramige" zoals een man ons in de bus uitlegde. Alleen laksa moet ik nog proberen: een Maleise vissoep. Vandaag nog een laatste ochtend in Penang, helaas! Ik zou hier wel twee weken kunnen blijven! Het is een heerlijke en gezellige stad. Vanochtend hebben we nog wat tempels bezocht en de yetty's: een soort van Chinese wijk op het water waar alle vissers wonen, erg leuk! Omdat George town niet zo groot is, kun je bijna alles te voet doen; ideaal!
Om 12.15u word ik door de taxi opgehaald en naar het vliegveld gebracht voor mijn volgende bestemming: het tropische Langkawi! Met mijn in mijn hart want Penang was geweldig, het hostel fantastisch! en de mensen supervriendelijk. Ook blijft Daniela nog 3 extra nachtjes dus ben ik weer even alleen op reis. Ik zie haar nog wel gezellig volgende week maandag als zij hier aankomt en het mijn laatste avondje hier is voordat ik vertrek naar: Singapore! change of plans ;-)

• 26 April 2013 - 16:27

Bertine:

Lieverd wat klinkt dit allemaal heerlijk! Genieten!
    X

• 26 April 2013 - 17:03

Papa:

Hallo meis,

Geniet ze, ik ruik het eten en voel de warmte.
    Hebben we al foto's?

Liefs xxxx Papa

• 26 April 2013 - 17:20

Wytske:

Hoi pippeloi!
    Geweldig verslag weer van je belevenissen,ik zie je gewoon
    Door de straatjes lopen en de traptreden bestijgen!
    Ons vermaakt zich prima! Hij is een echte copycat! Aapt vanalles na
    Wat Nemo doet ,heel grappig!
    LIEFS heeeel veel dikke tuut.

• 26 April 2013 - 18:59

Maria Van Buren:

Schitterend Talitha, wat mooi om zo jouw verslag te lezen, en ik krijg er gewoon honger van.

• 26 April 2013 - 19:39

Karla:

Echt aan het genieten! Goed om te lezen. En nu een tropisch oord in het vooruitzicht ... Heerlijk!!

• 26 April 2013 - 22:17

Yvon:

Wat een heerlijk verslag. We genieten mee op afstand. Je maakt ons nieuwsgierig naar Penang, een geweldig reisbureau. Fijne vlucht+alle liefs

• 26 April 2013 - 22:31

Sabrina:

Ha Taliet!! Dat klinkt zeker weer geweldig allemaal..een heel verhaal, zoveel gezien en gedaan, in een paar dagen!! Wouw, we worden helemaal jaloers hier onder onze oaraplu vandaan, geniet ze! Liefs, Erik en Sabrina
    En ook n dikke knuffel van Duuk en Tibbe

• 28 April 2013 - 08:19

Hanneke:

Klinkt weer heerlijk Taliet! Fijn dat je het naar je zin hebt en dat je leuke mensen hebt ontmoet. Liefs!

• 28 April 2013 - 12:25

Jos Otten:

Een erg aanschouwelijk reisverslag. Impulsen genoeg....

• 28 April 2013 - 20:31

Gemma :

Talitaha,

Wanneer komt je boek uit? Geweldig zoals je alles beschrijft. Ik vind het wel dapper, dat je
    je zo reist.
    Gr.Eise Cor en Gemma