Ontmoeting met de orang oetans van Sumatra - Reisverslag uit Bukit Langa, Indonesië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu Ontmoeting met de orang oetans van Sumatra - Reisverslag uit Bukit Langa, Indonesië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu

Ontmoeting met de orang oetans van Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Talitha

05 Mei 2014 | Indonesië, Bukit Langa

De volgende dag is het vroeg op voor de jungletrek. Eindelijk gaan we orang oetans zien!! We dumpen onze backpack in ons nieuwe guesthouse, eten nog een heerlijk ontbijtje met zelfgemaakte yoghurt, fruit en muesli en dan gaan we op pad! Gewapend met spiegelreflexcamera, een grote fles water en mosquitospray wandelen we samen met Stefan uit Zwitserland en Laura en Larney uit Engeland de jungle van Bukit Lawang in. En het is zwaar!! 7 uur lang is het zweten, glibberen, klimmen, klauteren, turen naar de boomtoppen. Maar.... het is het zoooooo waard! Want na een paar uur zien we de eerste orang oetan! Een hele grote man, op een paar meter afstand. Hoewel er flink wat meer groepjes met gidsen in de jungle lopen, zijn wij de eerste die hem zien en hebben we 20 minuten om hem alleen te bewonderen en te fotograferen. En niet lang daarna ontdekken we verderop een jong op 2 meter in de boom. Onderweg zien we nog een heleboel tomas leaf monkeys, heel gaaf!
Dan is het tijd voor de lunch. Uit een bananenblad eten we de heerlijkste nasi goreng, compleet met gebakken eitje. Dan zijn we toe aan het toetje, ananas. Opeens is er lichte paniek onder de gidsen en ze gebaren ons snel onze spullen te pakken en te gaan lopen. Voor we het weten komen er 3 orang oetans aangeslingerd! 1 volwassen vrouw en 2 jongen. Ze willen de ananas hebben die wij aan het eten zijn. Een van de jongen slingert naar mij en pakt zo de ananas uit mijn hand. Heel bijzonder om gewoon een wilde orang oetan aan te raken, al is het maar een fractie van een seconde. Daarna genieten we nog een half uurtje van de spelende en stoeiende jonge orang oetans in de boomtoppen boven ons. We sluiten deze geweldige dag af met terug tuben over de wilde rivier van Bukit Kawang. Aan het einde van de middag komen we weer aan bij ons guesthouse. We zijn kapot, maar het was een ervaring om nooit meer te vergeten! S avonds eten we met Stefan nog sweet & sour shrimp en kopen we nog wat water en chips. Het meneertje van het winkeltje in het dorp heeft geen kleingeld meer dus geeft ons het wisselgeld (zo'n IDR 2000= €0,13) terug in geroosterde pinda's. Hoe leuk! Die nacht regent het keihard en horen we constant het gestommel van makaken op ons dak, de klamboe is kapot en het is heet! Dus slapen doen we allebei niet zo goed. Maar ach, dat hebben we er graag voor over.

• 05 Mei 2014 - 09:22

Papa:

Hallo meis,

Natuurlijk zien we de foto's wel, maar wat een geweldige ervaring en ook wel spannend.
    Iets om niet meer te vergeten.
    XXX

• 05 Mei 2014 - 10:32

Wytske:

Hoi lieve schatten, wat een avontuur, whow, ben echt blij om het ACHTERAF te horen en NIET tijdens of ervoor!! was even bang dat de boze gids alle aapjes in de jungle had gewaarschuwd(smile)
    Liefs liefs lots&lots dikke tût! van mams

• 05 Mei 2014 - 10:38

Freer:

Wow, dat was echt een gave ervaring, ook voor mij vanaf hier om het te lezen. Even kippenvel.
    Super dat je het zo naar je zin hebt!! Geniet ervan, liefs freer

• 05 Mei 2014 - 10:58

Maartje:

He Taliet. Wat gaaf. Tot nu toe ben ik hier het meest jaloers op:). Mijn ervaring met wilde orang oetans stond vooral in het teken van al overgevend door de jungle banjeren. Beetje jamme als je daarvoor speciaal naar Indonesië voor reist;) Liefs!!!