Thuis in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu Thuis in Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu

Thuis in Ubud

Blijf op de hoogte en volg Talitha

20 Mei 2014 | Indonesië, Ubud

We nemen de ochtendboot, ook al is ons verteld dat s ochtends de golven het hoogst zijn. Gisteren leek dat nog geen probleem, vandaag vragen we ons af waarom we niet gewoon voor de middagboot hadden gekozen... We hebben de golven gezien bij devils tears gisteren en in combinatie met een bootje word je daar niet vrolijk van...
Maar goed, we besluiten gewoon te gaan en mochten we het niet vertrouwen, dan gaan we niet!

We gaan dus wel... Ook al vertrouwen we het niet... De zee is een stuk ruiger dan een paar dagen terug (bij de boot naast ons gaat een vrouw koppie onder als ze in de boot wil stappen, altijd fijn zo net voor vertrek...) . Maar er gaan ook andere boten en we hopen maar dat zij weten dat het wel kan. Dus we gaan... En het valt 100% mee. De kapitein is een oudere en ervaren man en loodst ons veilig door alle golven heen. Aangekomen in Sanur is het nog even een uitdaging om droog op land te komen, maar het lukt! Bij onze deal (leek wat too good to be true, daar kwam ons wantrouwen ook een beetje vandaan) zit ook een ritje met een privechauffeur naar Ubud, onze volgende bestemming. Na 2 uurtjes komen we aan in de plek waar Renske en ik elkaar 2 jaar geleden hebben ontmoet hebben: Ubud! En het voelt weer een beetje als thuiskomen, heerlijk! Hier hoeven we niets meer te ontdekken en uitzoeken, hier zijn we thuis en doen we alleen maar wat we leuk vinden: winkelen en afdingen op het lokale marktje, ontbijten bij savannah moon, luxe eten bij Bollero, je op laten halen door een taxi voor een heerlijke massage (anderhalf uur voor maar €12, we doen er dus bijna elke dag eentje), koffietje halen bij Starbucks, wandeling door de rijstvelden maken en lunchen bij Sari Organic midden in de rijstvelden, liggen aan het zwembad, we logeren zelfs bij hetzelfde guesthouse! Een van de dingen die we graag wilden doen in Ubud was een cooking class. We bellen naar de nummer 1 van tripadvisor en ze zitten zo goed als vol. Alleen vanmiddag hebben ze nog plek. Nou, dan gaan we gewoon vanmiddag. Even schakelen en 2 uurtjes later worden we door de vriendelijke chauffeur van Paon Bali opgehaald en iets buiten Ubud gebracht. We stoppen nog even bij een rijstveld waar we uitleg krijgen over het telen van rijst en hoe de rijstvelden verdeeld zijn binnen een dorp en binnen een familie. Daarna worden naar het huis gebracht van het gezin waar we vanmiddag gaan koken. Het is een prachtig plekje met uitzicht over de rijstvelden, een hele schone mooie keuken en geweldig lieve mensen. We gaan vanavond 8 gerechten maken en helpen met alles mee: het maken van Balinese yellow sauce, sate lillit, gado gado, pindasaus, curry met kip, Balinese salade en nog veel meer. Het leuke is dat we maar met zijn vieren zijn: wij en een Amerikaans stel zonder kinderen: Steve en Kitty uit Key West. Het voelt echt als een priveles. Maar het allerleukste is nog wel het echtpaar dat de kookles geeft: zo grappig, zo lief, zo gastvrij. We worden door de vrouw des huizes constant aangesproken als 'honniebonnie', tot grote hilariteit van ons alle vier. We leren ook nog eens superveel over de Indonesische en Balinese keuken, over kruiden, specerijen en vooral hoe je ze in de keuken gebruikt. Na afloop van de kookles mogen we onze zelfgemaakte Balinese rijsttafel lekker opeten met zijn vieren. En niet omdat we het zelf gemaakt hebben ;-), maar we hebben nog nooit zo lekker gegeten als die avond! Wat een feestje! Blij en gelukkig vertrekken we die avond met de recepten in ons hand terug naar ubud. Als de chauffeur ons weer afzet bij ons hotel, zwaaien Kitty en Steve ons vanuit de auto nog uitgebreid na. Wat een onverwachte heerlijke avond was dit! Het liefst doen we dit morgen weer.
En dan.... is het tijd om onszelf eens extra te verwennen (alsof we dat nog niet genoeg hebben gedaan ;-)) We boeken een superdeluxe villa van 300m2, op een nog superdeluxer resort met privepool, butler, infinitypool met palmbomen in het water, uitzicht over de rijstvelden, sprookjesachtige verlichting en fakkels s avonds en wanen ons voor 1 nachtje echte prinsessen. S middags genieten we van een complementary afternoon tea en d avonds van een heerlijk 3- gangenmenu. We benutten onze middag, avond en ochtend op deze droomplek die de meeste mensen nooit of alleen op hun honeymoon zien, volop. We sluiten onze tijd op Bali af met een heel gezellig etentje met Karin en Gillian die we op Samosir hebben ontmoet, een hotstonemassage, een wandeling door de zijstraatjes van Ubud waar iedereen druk bezig is met de voorbereidingen voor het grote feest morgen door het maken van grote versierende bamboepalen die voor het huis komen te staan en natuurlijk lekker eten en genieten van het zonnetje en het zwembad. Wat hebben we het leuk gehad en wat is het snel gegaan! Morgen richting vliegveld, nog even een rondje maken langs onze favo-plekjes in Singapore en dan op naar Nederland. Prachtig Indonesië, bedankt! Het was weer geweldig!

• 20 Mei 2014 - 10:32

Els:

Wat een prachtige reis is het weer geweest! Ik ga er vanuit dat jullie accu weer helemaal opgeladen is en dat je er voor een langere periode weer tegen aan kan!
    Geniet van je laatste dagen daar en tot snel op de kb!
    Groetjes ook van Jan, Els

• 20 Mei 2014 - 12:53

Anja Van Erp:

Nog niet eerder gereageerd op al je mooie verhalen, maar toch nu nog even snel voordat je weer terug in Nederland bent. Wat een prachtig verhalend boekwerk van een jaloersmakende prachtje reis! Geniet ervan, dat hoef ik nu niet meer te zeggen, maar ik hoop dat je hier nog heel lang van kunt nagenieten!!!!

groetjes Anja

• 20 Mei 2014 - 13:39

Papa:

Nu ook al "zeebenen", het is allemaal geweldig wat je leest.
    Al die indrukken en ervaringen.
    Toch zien we er ook naar uit dat je weer thuis komt.

• 20 Mei 2014 - 14:44

Wytske:

Hoi HonnieBonnies!
    Niet te geloven, wat een geweldige tijd hebben jullie gehad!
    Ooit verwachten we wel een heerlijke rijsttafel van jullie hand , hoor!!
    Dit is wederom een reis om nooit te vergeten hè?!
    Goede terugreis en heel graag tot ziens op Schiphol,
    Dikke Tût XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 22 Mei 2014 - 12:52

Wim Staal:

Dag prinsessen,

wat 'n goej leven daar in Indonesië en wa zullen jullie wir fief en uitgerust zijn om de dagelijkse bezigheden thuis, op het NNME.centrum en Kinderboerderij Elzenhoek wir 1 joartje te kunne volhoude hihihi. Talithaj jij miss Savanna Moon, en Renske erbij de HonnieBonnies , wens ik jullie'n goeje thuisreis, vlieg wel en tot musketier Taliet tot volgende week maandag wir, houdoe wanne van Wimke.
    Nie vergete te fijn en prettig weekend te wensen. want ik heb nu al weekend gekrege van ons Gerreke.