het laatse epistel! ;-( - Reisverslag uit Tathra, Australië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu het laatse epistel! ;-( - Reisverslag uit Tathra, Australië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu

het laatse epistel! ;-(

Door: Talitha

Blijf op de hoogte en volg Talitha

02 Mei 2007 | Australië, Tathra

Part Deux van het outback avontuur! Het lijkt alweer zolang geleden dat ik in de outback ben geweest. Halverwege mijn avontuur ben ik gestopt, dus ik zal het vandaag voor jullie afmaken. En dat wordt dan tevens waarschijnlijk ook mijn laatste verhaal vanuit Australie!

Nou goed, de volgende dag stond Kathrine Gorge op de planning. Na een hike van anderhalf uur bij een temperatuur van 40 C waren we erg blij toewn we bij onze eindbestemming : een geweldige rockpool met waterval aankwamen. Op een of andere manier geniet je er dan toch meer van!

De hike was op zichzelf al prachtig. Het landschap was heel apart en surrealistisch, met grote rotsen, palmbomen, stukken verbrande bush en hoge bergen. Je had het idee dat er elk moment een dinosaurus achter een rost vandaan kon komen springen.

Na een verkwikkende duik en een uitgebreide fotoshoot onder de waterval liepen we verder naar ene strandje waar we opgepikt werden met een bootje. Het plan was in eerste instantie om te gaan kanoeen, maar aangezien het ana het einde van 'the wet-season' was en ze nog geen krokodillencheck hadden gedaan, was het verstandiger om met een solide bootje te rivier over te gaan ;-)

's avonds hebben we de rest van de groep ontmoet waarmee we naar Alice Springs zouden gaan. Na ongeveer 10 minuten met een van de meisjes in de groep te hebben gepraat in mijn beste engels kwamen we erachter dat we allebei uit Nederlands kwamen! Erg grappig, en we konden het gelijk heel goed met elkaar vinden! Die avond kwam er een man langs die verderop een didgeridoowinkel had met zijn aborigine friend. Bij het kampvuur hebben ze de hele avond didgeridoo gespeeld, heel bijzonder!

De volgende dag hebben we ongeveer 800 km gereden, een lange zit dus! Onderweg nog wel even gestopt bij onder andere de Malaluka pools, een warme spa die oorspronkelijk bedoeld was voor hoge legerofficieren die daar lekker konden relaxen. Daarnaast nog een stop gemaakt bij Daly Waters pib, de oudste pub in de Outback. Het is traditie om daar iets achter te laten met je naam erop zodat je kinderen of kleinkinderen jaren later jouw naam daar weer terug kunnen vinden. Met als resultaat dat de kleine pub behangen was met onderbroeken, BH's, foto's, geld, vlaggen, pasjes etc. Ik kwam er zelfs een fries vlagje uit Franeker tegen, Veer! Na de lunch nog gestopt bij het eerste vleigveld in de outback van de flying docters, ghosttown Newcastle waters en Tennant Creek (eerste telegraph station). Die nacht hebben we slapend onder de sterren doorgebracht in een swag, een soort veredelde slaapzak.

Na een heerlijke nacht gingen we op pad naar de Devil's Marbles: grote ronde rode rostblokken int the middle of nowhere. Dt was zeker een kodakmoment dus we hebben hier zeker een uur aan uitgebreide fotoshoots besteed, maar het resultaat mag er wezen! Afgezien van een lunchstop bij een aboriginal art gallery, was deze dag vooral een reisdag met ongeveer 9 uur in de bus... Wel hebben we crocodile dundee gezien en nadat je in Australie bent geweest kijk je er toch heel anders tegen aan. Hij is geen verzonnen overdreven filmkarakter, maar echt een typische 'aussie bloke'. De mannen in de outback zijn ECHT zo, erg grappig! Toen we in Alice Springs aankwamen zijn we met de hele groep uit eten geweest (Kangoeroe, yum) en daarna nog wezen stappen. Erg bijzonder in Alice Springs...

Het was heerlijk om een dagje lekker niks te hebben in Alice Springs dus hier hebben we dan ook lekker gebruik van gemaakt door uit te slapen (na elke dag om 5.00 uur opstaan was dat geen overbodige luxe), onze kleren te wassen (ook dat was na 6 dagen kamperen en hiken zeker geen overbodige luxe), internetten en boodschappen doen.

De volgende dag waren we wel weer toe aan wat actie en dus besloten Linda (het nederlandse meisje), Sujin (meisje uit Korea) en ik om een auto te huren en de Western Macdonnald Ranges te verkennen. En we hebben heel wat actie gehad! Onder andere geweldige gorges gezien, rockwallabies en zelfs de dodelijkste slang in Australie: de typhan! Die liep zo een meter voor ons over het pad. Nou ja, "liep"... jullie begrijpen wat ik bedoel! Maar het rare is dat als je zo'n lange tijd in Australie bent en je alle verhalen hoort over funnelweb spiders, haaien, stingers en slangen dat je niet eens meer opkijkt van iets gevaarlijks. Onze reactie op de slang was dan ook heel droog:"o, kijk een slang...". Achteraf hoorde ik pas dat het de dodelijkste in OZ was, maar dat terzijde...

Na ons laatste nachtje in het hostel gingen we om 5.15 uur op pad voor ons 6-daagse alice springs-adelaide avontuur.
De tour begon al goed met een 7 km hike door Kings Canyon. Het eerste gedeelte van de hike was een erg stijl stuk genaamd: " heart attack hill", erg bemoedigend...Waarom ze dat ding niet gewoon funny hill of easy hill hebben genoemd was ons een raadsel, dat zou psychisch gezien al een stuk schelen. Maar de hill deed zijn naam wel recht aan: het was pittig! Maar dan heb je ook wat: geweldige rock formaties genaamd "Garden of Eden", "Amphitheatre" en "the lost City", het was super! OP weg naar Ulara, waar we ons kamp voor de komende twee nachten hadden zagen we opeens honderden wilde kamelen langs de weg staan! Dit was heel erg bijzonder, zelfs onze tourguide had dit nog nooit gezien en stapte snel uit de auto om foto's te maken.

De volgende dag was een grote dag: we gingen Uluru (oftwel Ayers Rock, DE rots midden in de outback) bekijken. Belachelijk vroeg op dus om de zonsopgang te zien, maar het was het meer dan waard. In het pikkedonker vertrokken we van ons kamp en terwijl de zon steeds een beetje meer opkwam zag je langzaam die enorme rots voor je opdoemen, erg indrukwekkend. Het was echt wel heel bijzonder om daar te zijn, vooral als je hoort wat de betekenis van The rock is voor de aboriginals. We zijn daarna ook nog naar het cultural center gegaan om wat meer te weten te komen over de culturele achtergrond van de aboriginals en Uluru.
Een andere belangrijke plek voor de aboriginals in de outback zijn the Olga's oftwel Katja Tjuta, een bijzondere rockformatie die bestaat uit verschillende enorm grote ronde bergen. Er zit nog een heel verhaal aan vast, maar dat ben ik ventjes vergeten...
Hier hebben we een hike gedaan van 7 km, daarna nog een basewalk rondom Uluru van 9.4 km en een korte Mala Walk van 1 km. In totaal hebben we die dag dus zo'n 17 km afgelegd... We waren supermoe aan het einde van de dag, maar ook best een beetje trots op onszelf ;-)
We hebben de dag afgesloten met toastjes en champagne bij de sunset van Uluru. Alleen.... de zon was weg!! Hebben wij weer! Maar, we hebben ons prima vermaakt en al met al was het een prima zonloze zonsondergang!

Hou vol iedereen, het einde is nabij!

Maar nog niet helemaal, want we zijn nog niet in Cooper Pedy geweest, Cooper Pedy is een vreemd stadje in the middel of nowhere. Hier heb je voornamelijk opaalmijnen en 80% van de inwoners leeft ondergrond! Om te integreren in de gemeenschap moesten we daar natuurlijk wel aan meedoen en hebben we de nacht in een ondergronds hostel doorgebracht na flink te hebben gefeest (ahum, nou ja... voor zover mogelijk in Cooper Pedy) in de enige ondergrondse pub van Australie. In Cooper Pedy hebben we nog een mijntocht gedaan en genoodeld (opaal gezocht). Het was een heel vreem stadje en een hele vreemde gewaarwording om daaar een tijdje te zijn, maar zeker de moeite waard!

Onderweg naar Flinders Range NP hebben we nog een stop gemaakt bij een groot zoutmeer , Lake Hart. Weer een geweldig kodakmoment dus iedereen had de camera's alweer bij de hand en klikte er hevig op los. Daarna lunch in Woomera, een legerstadje en voormalig detentiedorpje (totdat de regering na hevige protesten van het volk dit stop moest zetten: het was te onmenselijk om gevangenen daar te plaatsen, erg was echt helemaal niets te beleven!). Net voor onze eindbestemming zijn we gestopt bij Port Augusta om wat boodschappen in te slaan. Een van de andere groepen had namelijk per ongeluk onze voorraad meegenomen. Niet heel erg, want nu konden we met de creditcard van Adventure Tours onze eigen boodschappen doen... We hebben genoten van al het lekkers!

De dag erop stond nog een laatste grote wandeling op de planning, namelijk die naar Wilpena Pound, een soort vallei omgeven door gebergtes. Hier werden vroeger duizenden schapen in gehouden. Onderweg nog wilde emu's, euro's (kangoeroe's dan he) en wallaroo's gezien. Die avond hadden we in het bruisende plaatsje Parachilna (met een inwonersaantal van maar liefst 5) een echte aussie game BBQ met o.a. kameel en jawel de emu!

Onze laatse (daar is ie dan eindelijk!) dag bestond voornamelijk uit het afleggen van een flink aantal kilometers en een wandeling door alligator gorge. Die avond kwamen we om 18.00 aan in Adelaide. Veel tijd om van Adelaide te genieten had ik niet, want om 20.00 moest ik alweer de bus nemen naar Melbourne. Na een lange busreis van 10 uur kwam ik daar uiteindelijk om 6.00 uur aan en wat was het koud! Ik ben maar het eerste het beste hostel ingedoken om nog even een paar uurtjes te slapen en een lekkere warme douche te nemen. Die dag Melbourne nog even ingeweest en om 18.00 uur weer op de bus naar Tathra. Dit keer reisde mij neef Joel echter met me mee dus hebben we heerlijk bij kunnen kletsen!

Inmiddels ben ik dus in Tathra en het voelde echt een beetje als thuiskomen. Bij mijn australische familie dan. AL mijn neven waren er dus het was supergezellig.

Ik ben bang dat ik jullie nog ga vervelen met 1 laatste mailtje voordat ik ga, want ik moet nu stoppen. Ik ga met de bus naar Merimbula waar mijn tante werkt om nog eventjes gezellig te kletsen en rond te kijken. Morgen vertrek ik alweer naar Melbourne voor 5 daagjes en dan is dinsdag de grote dag: terug naar Nederland!

Jullie horen snel weer van me!
XX

• 02 Mei 2007 - 06:57

Freer:

He Talieth,

Wat gek hoor, dat je nu nog maar een weekje daar bent en dan al weer terug komt! Voor jou is de tijd om gevlogen daar met al je avonturen, maar hier bij ons ook. Ik realiseerde me pas net dat het al weer mei is en dat jij weer terugkomt; dus as dinsdag is het zover, nou wel fijn om je weer in real life te zien!!!
    geniet nog even extra van je dagen daar en dan hopelijk tot heel gauw!!! dikke knuffel van ons allemaal!

• 02 Mei 2007 - 09:33

Michael:

Hey Taliet,

Australie sound really good!! Door jou heb ik dat ook zeker op de planning staan. Geniet nog even van de laatste daagjes!!

Groetjes Mike

• 03 Mei 2007 - 19:17

Karla:

Gooieovundj,

Kom maar lekker snel naar huis, want we hebben heeel veel bij te kletsen!!!!
    (wel nog genieten die laatste dagen he!)

Dikke kus -x-

• 03 Mei 2007 - 20:49

Me:

hey Babe see you wednesday! can't wait!

• 04 Mei 2007 - 10:25

Angelique:

He Meis!

Volgens mij haal je tot op het laatste moment alles er uit wat er in zit! Goed man!
    Heb wel weer erg zin je weer te zien! En als Maart straks ook weer in Nederland is, zijn mijn vriendinnetjes er gelukkig weer. En...met een heleboel gave ervaringen rijker!

Geniet nog effe van het laatste stukje.

Dikke kus Angelique

• 05 Mei 2007 - 09:53

Herman:

Hoi Talitha,

Ik wil je bij deze alvast een goede terugreis wensen en maak er nog wat van deze laatste paar dagen.

Groetjes en misschien spreken we elkaar nog wel eens ergens

• 07 Mei 2007 - 19:33

Joke:

Hoi Talitha,Wat gaat de tijd snel het zit er weer bijna op voor je.Je hebt er veel
    gezien en je houd er natuurlijk leuke herrinneringen aan over.Een goede terugreis en tot ziens.Groetjes Joke

• 07 Mei 2007 - 20:45

Fam Visser, Bedum:

Hallo Talitha,
    leuk dat we alles hebben mee kunen beleven.
    Goede vlucht terug en een behouden aankomst en snel tot ziens.
    Hartelijke groeten en liefs van
    Gerson Auke en Janneke