Still alive! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu Still alive! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Talitha Visser - WaarBenJij.nu

Still alive!

Door: Talitha

Blijf op de hoogte en volg Talitha

19 April 2007 | Australië, Alice Springs

Hallo allemaal!

Volgens mij is dit een van de langste pauzes geweest tot nu toe, sorry daarvoor! De afgelopen paar weken is het nogal "druk" geweest (nou ja, jullie begrijpen wel wat ik bedoel...) met van alles en nog wat en is het schrijven van een berichtje er een beetje bij ingeschoten.

Dus dat betekent.... een erg lang berichtje. Voor degene die niet zoveel tijd hebben vandaag, je kunt het ook in gedeeltes lezen hoor ;-)

Goh, waar te beginnen.... Tijdens het schrijven van mijn laatste mailtje had ik nog het vrijwilligerswerk in Ravenshoe op de planning staan.
Laten we zeggen: het was een bijzondere ervaring... Vol goede moed ging ik dinsdagochtendvroeg met de bus naar Ravenshoe en na een reis van 4 uur verder en verder van Cairns kwam ik uiteindelijk aan in het kleine dorpje Ravenshoe.

Harry Kunz van Eagle's Nest stond me al op te wachten. Hij runt samen met zijn duiste vriendin het opvangcentrum. Zij vangen met zijn tweeen alle gewonde wildlife in de omgeving (ruim begrip, ze rijden soms een paar honderd kilometer om ene dier op te halen) op en verzorgen deze, geven ze onderdak en zetten ze indien mogelijk weer uit in het wild.
Dat betekent dat ze dus onder andere possums, quals, roofvogels, slangen en natuurlijk joeys (baby-kangoeroe's) hebben.

Het opvangcentrum ligt ongeveer 10 minuten rijden van Ravenshoe, maar Harry en Karin komen eigenlijk niet van hun terrein af en ze zijn vollledig zelfvoorzienend, compleet met regenwaterrecycling, chemisch toilet, caravan, groente- en fruitperkje. Mijn plekje was in een caravan achterop het terrein. De caravan was best prima, lekker bed. Verder was het best best to basic. De kangoeroe en wallabies kwamen overal (en hun uitwerpselen dus ook..). Ik was de neige vrijwilliger op dat moment en Harry en KArin waren vooral drul met het runnen van alles. Was dus best wel een beetje eenzaam daar.

En het was best hard werken! Elke dag was het opstaan om 6.30, ontbijt om 7.00 en dan van 7.30 tot 14.00 aan het werk. Dit hield in het checken en verversen van al het water in de verschillende verblijven en daarna ofwel 20 konijnenhokken schoonmaken (in een heel kleine muffe schuur met errug veel spinnenwebben en bijkomende eigenaren), ofwel onkruid wieden. Dan had ik even pauze en ging ik evenin de caravan lezen. Om 16.00 uur was het dan tijd om de joeys te voeren. Dit was wel super! Eeen hele ervaring om zo'n kleine joey als een baby in je armen te houden en de fles te geven.

Al met al was het een hele ervaring en ze doen supergoed werk, ik was blij dat ik ze eventjes kon helpen. Maar ik was ook heel erg blij dat ik na een week een dag eerder met iemand een lift naar Cairns kon krijgen. Hoe dichter ik bij de bewoonde wereld kwam des te vrolijker ik werd. Ben nog nooit zo blij geweest om de stad weer te zien, een schoon/ normaal toilet te bezoeken en een lekkere douche te nemen. Ben gelijk die avond een paar uurtjes de stad in gegaan om lekker te genieten van een sandwich en een ijs!

Het voordeel van zo'n ervaring is dat je alles daarna zo waardeert! Heb echt genoten die paar dagen in Cairns. Heb egwoon heerlijk rondgelopen, geinternet, geshopt en aangerommeld. In Cairns heb ik Stef ook nog weer ontmoet dus we hebben samen nog even gezellig bijgekletst onder het genot van een Ice Coffee!

Toen was het alweer tijd voor mij om naar Darwin te vertekken voor mijn 14-daagse tour. Op het vliegtuig gestapt (is erg grappig hoe snel je daaraan went en hoe het pakken van een vliegtuig net zo gewoon en makkelijk wordt als het pakken van een bus) en twee uur later kwam ik in het hete Darwin aan. Leuk weetje: tijdsverschil in Darwin is een half uur!

Het hostel in Darwin was niet echt super, maar voor 2 nachtjes was het prima. De volgende dag Darwin een beetje verkend en vooral lekker geluierd aan het zwembad. De volgende dag was het alweer vroeg tijd voor de tour. Bij de receptie kom ik Nicola (UK) en Blandine (Frankrijk)tegen die ook in mijn groep blijken te zitten. Dat wordt gezellig!

De eerste 3 dagen gingen we op tour naar Kakadu en Litchfield National Park. Met zijn 15-en in een 4WD busje zijn we op pad gegaan. De groep was erg gezellig, en we hadden gelijk al een groepsgevoel.
De eerste stop was bij een enorme termietenheuvel van wel 7 meter hoog! Dit waren de Cathedral Termite mounds (lijken een beetje op een kathedraal, vandaar...) en daarna op naar de Magnetic Termite mounds. Deze leken meet op grafstenen, plat en breed en overal verspreid door het landschap zodat het leek op ene begraafplaats. Onze gids Rick was erg goed en vertelde uitgebreid bij alles. Daara door naar Litchfield Park waar we hebben gezwommen bij de Florence Falls, supermooie watervallen!!
Na de hotdoglunch was het tijd voor een jumping crocodile cruise. Erg spectaculair!! Je gaat met zijn allen in een klein bootje de 'crocodile invested' rivier op, erg fijn. En dan hangen ze vers vlees buiten boord waar al snel verschillende meterslange krokodillen op af komen. De krokodillen springen vervolgens uit het water om het vlees te pakken en dat ongeveer 20cm van ons kleine bootje af... Erg spannend dus. Het was geweldig om de krokodillen van zo dichtbij te zien, echt super! Of het helemaal educatief en ethisch verantwoord was, is een tweede, maar ja voor deze keer...

Na de crocodile cruise zijn we naar ons kamp gegaan en dit viel zo ontzettend mee! Na mijn back to basi ervaring in Ravenshoe was ik op alles voorbereid, maar het was een permanent kamp met hoge tenten, redelijk dikke matjes om op te slapen, een permanente keukens, prima douches en toiletten en op het terrein zelfs een zwembad (weliswaar vol met dronken vissermannen die net terugkwamen van een intensief dagje op het water). Iedereen was dus helemaal happy. We zijn die avond wel lekgeprikt door muggen, maar de BBQ die daarop volgde was het meer dan waard ;-)

De volgende dag was het rise and shine om 5.30 uur. Even wennen...Maar na een lekker ontbijt gingen we vol goede moed weer op pad en dit keer naar het visitorscentre van Kakadu en vervolgens naar Ubirr. Ubirr is een aboriginal art site waar we een guided tour hebben gekregen en alles hoorden en gezien hebben van de aboriginal kunst. Erg bijzonder. Ook erg warm... en er zijn een hoop vliegen! Die gekke hoedjes met kurkjes eraan zijn echt ergens goed voor. En na een paar uur in de vliegen ben je bijna geneig ook zo'n ding te kopen. Maar wees gerust, heb me in kunnen houden ;-)


Toen was het tijd om echt actief te worden en hebben we een berg beklommen voor een geweldig uitzicht! Van wetleands, woodlands en limestone landschappen. En dat alles bij een 360 graden panoramic view!
Na de lunch weer actief zijn voor een erg pittige hike over een voormalige zeebodem van de Nawarlandja. Het was een hele klim bij zo'n 40 graden, maar het was het meer dan waard. Wat een uitzicht! En op of andere manier waardeer je dat altijd meer na enige inspanning.
Tijdens de autotocht naar alle verschillende uitkijkpunten hebben we ook veel wildlife gezien. Rick spotte alles, dan gingen we op rem, draaien om en klom iedereen uit de bus om de lizard of slang of wat Rick dan ook maar gevangen had te fotograferen (voelden ons af en toe ware japanners). Zo hebben we onder andere yellow- en redtailed black cockatoo's gezien, een brolga, een mapgiestork, een dingo en verschillende wallabies.
Het kamp waar we die nacht logeerden was nog luxer dan de vorige. Dit keer hadden we een groot zwembad erbij en zelfs een bubbelbad!Toen we 's avonds aan onze chicken suprise zaten kwamen er twee possums de keuken in om een "graantje" mee te pikken, erg grappig! De volgende nacht weer slapen in een tent en dit keer hoorde je de hele nacht een troep wilde dingo's huilen. Een erg onheilspellend geluid, maar wel bijzonder.

Volgende dag was nog vroeger dan de dag ervoor: 5.00 uur! op de weg naar onze eerste hike van die dag kwamen we nog een frilled lizzard tegen (die met een nek als een waaier). Rick stopte langs de kant van de weg, dook de bosjes in en kwam weer terug met de lizzard. Zo hebben we hem allemaal even van dichtbij kunnen bekijken. Daarna op naar de hike naar Motor Creek falls, een pittige wandeling van een uur door de hitte en over enorme rostblokken, maar de groete waterval ana het einde was het meer dan waard. Na de wandeling terug waren we echter alweer zo warm, dat we nog even iun de watervallen en natuurlijke pools van Bolder Creek zijn gedoken. Na de lunch ging de helft van onze groep terug naar Darwin. Wij zijn bij de rest vand e groep gebleven en hebben een heerlijk relaxt dagje gehad bij een andere waterval. Die dag zijn we blijven slapen in Mary River roadhouse, in een echt bed MET kussen. Genieten dus! Behalve de insecten en andere 'creepy crawly's', zoals wolfsspinnen, canetoads en veel heel veel muggen, was het een heerlijke avond ;-)

Mijn verhaal is alweer ellenlang geworden zie ik en ik heb nog veel meer te vertellen! Dus dat hebben jullie nog van me tegoed. Ik ga morgen op mijn 6-daagse tour naar Adelaide en Ayers Rock, Kngs Canyon en Cooper Pedy staan onder andere nog op de planning. Dus dat wordt weer leuk! Heb een paar leuke mensen ontmoet die ook op de tour gaan, waaronder een nederlands meisje Linda waarmee het heel goed klikt. Dus dat komt helemaal goed!

Mijn laatse week heb ik besloten om bij mijn familie in Tathra op bezoek te gaan en Dylan, Karlee en Joel komen misschien ook dus dat zou super zijn!

Tot snel lieve allemaal!
XX

  • 19 April 2007 - 11:33

    Anja:

    Talitha, wat maak je toch weer een hoop mee. Klinkt echt helemaal geweldig en als een ervaring die je nooit meer vergeet. Wel raar. Ik zit hier te mekkeren dat ik (bijna) nergens tijd voor heb en jij doet in zo'n korte tijd zoveel! Kun je het nog wel allemaal bijhouden? Heel veel plezier nog in je laatste weekje!

    Groetjes Anja

  • 20 April 2007 - 09:10

    Mams:

    Hoi lieve schat, ik heb geschaterd om al je belevenissen vooral die creepey crowly's etc. echt iets voor jou, maar zo te horen kijk je nergens meer van op! ik schrijf gauw een epistel o.k. hug & kiss, can't wait to see you!

  • 20 April 2007 - 18:41

    Angelique:

    Hoi hoi,

    Fijn weer wat van je te horen!!Maar klinkt helemaal niet alsog je t vervelend hebt gehad ;-) Ik voeg me helemaal bij je moeder...na zoveel ervaringen kijk je idd volgens mij nergens meer van op. Wat een leventje!
    Wat gaat t allemaal snel. Ik mis je wel hoor!
    Dikke kus
    Angelique

  • 22 April 2007 - 21:23

    Corry En Dominic:

    Lieve Talitha prrachtig dat jij in deze
    korte periode zoveel beleeft wij vinden
    dit mooi voor jou en ook voor jou hele
    familie en het is leuk,om dit zoo mee te
    belezen.Geniet er van,en tot wederhoren.
    Dikke tuut van us allebijde bay-bay

  • 25 April 2007 - 03:32

    Charlotte:

    hey talitha hier charlotte het belgisch meisje van in mission beach en cairns. Ik zat inderdaad ook in Darwin als je je sms stuurde maar vertrok even later naar Perth. Ik blijf hier nog tot morgen en vertrek dan naar Sydney.
    Ik lees dat je je goed amuseert das leuk doe zo voort.

    veel groetjes charlotte ik kon je niet terug smsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2007

het avontuur zit erop!

02 Mei 2007

het laatse epistel! ;-(

26 April 2007

Foto's!

19 April 2007

Still alive!

02 April 2007

alweer een update!
Talitha

Actief sinds 29 Aug. 2006
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 65541

Voorgaande reizen:

16 April 2015 - 15 Mei 2015

Singapore en Indonesie 2015

24 April 2014 - 23 Mei 2014

Singapore, sumatra en Bali

14 April 2013 - 09 Mei 2013

Op avontuur in Maleisië!

26 April 2012 - 24 Mei 2012

Indonesie, here I come!

16 Januari 2007 - 08 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: